Succesvol koud bellen met deze 6 stappen

De tijd van afwijzingen is voorbij met deze “Cold Calling” tips.

Koud bellen naar nieuwe prospects, sommige ondernemers vinden het geweldig, echter ondergaan de meeste ondernemers liever een wortelkanaalbehandeling dan zonder voorcontact te bellen. De angst voor het koud bellen is echter totaal ongegrond, met de onderstaande tips kunt u met een gerust hart de telefoon oppakken en gelijk beginnen met het scoren van nieuwe klanten!

Weet wie u belt

Ten eerste verplaats uzelf in de positie van de mogelijk nieuwe klant. Zal u het leuk vinden als u door iemand gebeld wordt waar u eerst meerdere vragen moet beantwoorden om uiteindelijk een duidelijk aanbod op te stellen? Voor veel mensen kost tijd geld, als u meerdere vragen stelt neemt dat veel tijd in. Het is handig als uw weet wie u belt, door even een kijkje te nemen op internet kunt u al snel veel informatie ophalen. Wat kunt u betekenen voor uw prospect?

U hoeft niet direct alles te weten over de prospect, maar het scheelt waardevolle minuten in een telefoongesprek als u op de hoogte bent van zijn diensten. Eenmaal op de hoogte van zijn diensten kunt u kijken waar de kansen liggen om de prospect binnen te halen. Het is slim om belangrijke doelen te stellen: Weet waar u naartoe wil werken met de prospect, overtuig de klant dat de diensten die u biedt onmisbaar zijn voor de prospect. Gaat u voor een persoonlijke benadering, en is een afspraak maken uw uiteindelijke doel? Zorg dan dat u een agenda bij de hand heeft, zo kan er makkelijk en snel een tijd en datum worden geprikt.

Weet wat u vraagt

Wist u dat binnen 20 seconden de prospect geïnteresseerd kan zijn in uw diensten? Het ligt er wel aan hoe u de klant benadert. U kunt natuurlijk niet binnen 20 seconden uw unieke aanbod of dienst uitgebreid aan de prospect uitleggen. Richt in het begin van het gesprek op de kern: wat kunt u betekenen voor de prospect?

Leuk dat u binnen 20 seconden de belangstelling kan wekken bij een prospect, maar hoe doet u dat? Gebruik een mooie binnenkomer, kom met een sterke openingsvraag of openingszin, met een mooie binnenkomer heeft u direct de gehele aandacht van de prospect. Stel daarna vervolgvragen om de aandacht te behouden van de prospect. Vervolgens kunt u er snel achter komen of de prospect iets aan uw product of dienst heeft. Het is belangrijk om per organisatie of bedrijf te kijken hoe u interesse kan wekken voor uw product of dienst.

Geef niet te snel op

U belt bijvoorbeeld 25 prospecten waarvan u 20 afwijzingen krijgt, met drie heeft u binnenkort een afspraak om te kijken wat u voor de prospect kan betekenen en bij twee mag u het aanbod sturen. U kunt denken dat zijn er “maar” 5, maar het zijn er toch weer 5, dit is geen verkeerde score. Ga nu focussen op de 5 die wel mee gaan: hoe kunt u die 5 prospecten het best overtuigen dat uw diensten nuttig zijn voor hen.

Alle werkgevers die acquisitie plegen hebben te maken met afwijzingen, dat hoort erbij. Niemand levert de perfecte dienst of product waar iedereen “ja” tegen zegt. Niet opgeven is het enige wat u daar tegen kunt doen, leer van uw fouten. vraag waarom de klant niet in uw dienst of product geïnteresseerd is. U kunt deze informatie weer gebruiken om uw product of dienst aan te passen.

Beloof alleen producten of diensten die u na kan komen

Het gevolg van niet nagekomen beloften zijn klachten, klachten worden sneller op internet gezet dan wanneer u goede diensten levert. Dat vindt men namelijk normaal. Vaak als u nieuwe klanten binnen haalt willen zij even bedenktijd, in die bedenktijd kijken veel klanten even op internet wat er allemaal gezegd wordt over uw bedrijf. Heeft u gezegd dat u voor het weekend een offerte zal opstellen of iemand terug zal bellen, doe dit dan zo snel mogelijk, in de meeste gevallen is het hoe sneller hoe beter.

Spreken is zilver, luisteren is goud

U denkt waarschijnlijk, hoe meer ik de prospect vertel, hoe meer de klant geïnteresseerd raakt, dat is een veel gevallen niet zo. Het is belangrijk om te luisteren naar wat de prospect te vertellen heeft. Daar kunt u op inspelen. Hoe meer de prospect praat, hoe meer geïnteresseerd hij is, probeer niet om alleen uw product of dienst te verkopen, maar probeer de prospect zover te krijgen dat ze met u samen willen werken.

Zorg dat u zelf gelooft in uw kwaliteiten

Misschien is het belangrijkste wel dat u oprecht gelooft in het product of dienst dat u verkoopt. Als u zelf niet overtuigd bent, hoe is het dan mogelijk om met al uw enthousiasme uw product of dienst te verkopen? Weet waarmee u zichzelf uniek maakt, en breng en straal het uit op een manier dat het een niet te missen product of dienst is voor de prospect zijn bedrijf.

Geplaatst op woensdag 7 oktober 2015.