14 tips om klanten te werven via internet

Geef, werk, schakel, communiceer en lever goede service.

Tip 1: Geef!

Een eenvoudige manier om bezoekers te binden en aan te trekken is geven. Geef bijvoorbeeld een gratis Ebook, waardevolle tips en suggesties, interessante artikelen en ervaringen, een kennismakingskorting, een probeerversie etc. Door iets van waarde te geven bouwt u aan positieve betrokkenheid en vertrouwen.

Tip 2: Schrijf wervende teksten

Als mensen uw website bezoeken dan wilt u ze overtuigen van de kracht van uw aanbod. Wervend schrijven is dan een must om bezoekers te binden en overtuigen. Bij wervend schrijven besteedt u doelbewust aandacht aan dilemma’s en problemen die leven binnen uw doelgroep en geeft u antwoord op de vragen waar uw bezoeker mee zit. Laura Babeliowsky (getclientsnow.nl) heeft hier een interessant artikel over geschreven.

Tip 3: Werk aan focus

Vele websites bieden een overvloed aan diensten, oplossingen en informatie. Hoe breder uw aanbod hoe lastiger uw bezoeker vindt waar hij naar op zoek is. Kies voor een specialisatie / specifiek segment en focus op een beperkt aantal onderwerpen. Hierdoor wordt uw positie scherper, uw aanbod kwalitatiever en komt uw website hoger in zoekresultaten naar boven.

Tip 4: Beken kleur

Een duidelijke en consistente en authentieke uitstraling schept vertrouwen en maakt onderscheid. Wat zijn de drijfveren van uw organisatie?, wat is uw onderscheidende vermogen?, wat zijn de argumenten om uw producten / diensten af te gaan nemen? Laat deze punten in woord, beeld, kleur in uw online propositie naar buiten toe uitstralen. Benoem overal duidelijk de voordelen en waarde van uw product / dienst.

Tip 5: Schakel een SEO in of laat u hierover inspireren

Laat uw website de taal van de zoekmotoren spreken. Door specialisten op dit gebied uw website te laten optimaliseren wordt uw website direct veel beter gevonden. Zij adviseren u over tal van zoekmotermarketing issues en begeleiden ook bij online adverteren en bij het analyseren van de statistieken. Er zijn veel specialisten op dit vakgebied. Mijn webmaster laat zich regelmatig inspireren door Karel Geenen, een expert op dit gebied. Hij schrijft hier circa 20 bruikbare artikelen per maand over.

Tip 6: Bedenk een creatieve traffic builder

Een goede website met een goede conversie is niet succesvol zonder bekendheid. Er bestaan vele creatieve acties om in korte tijd veel bezoekers te krijgen. Voor mijn eigen bedrijf heb ik bijvoorbeeld een online marktonderzoek geïnitieerd waarbij de respondent de uiteindelijke resultaten gratis krijgt toegestuurd. Veel partijen besteden hier aandacht aan, respondenten bezoeken mijn website en achteraf komen ze terug voor de resultaten. Snel veel en vooral tevreden bezoekers. Er zijn veel andere creatieve acties te bedenken.

Tip 7: Ga de interactie aan met uw klant

Door ontwikkelingen als internet zijn veel markten snel transparanter geworden. Uw klant heeft het steeds meer voor het zeggen. Hij kijkt, vergelijkt en vind wat hij wil via internet. Door de dialoog aan te gaan met uw klant bouwt u aan betrokkenheid, inzicht in zijn specifieke behoeften en deelt u deze informatie met uw gehele doelgroep. Erno Hannink, een specialist op dit gebied schrijft hierover op zijn blog: enthousiasmeren.nl interessante artikelen.

Tip 8: Zorg voor een concreet aanbod

Zeker in (zakelijke) dienstverlening worden diensten vaak online onvoldoende duidelijk gepresenteerd. Hoe scherper uw diensten worden geëtaleerd hoe hoger de conversie van uw website zal zijn. Uw klant wil namelijk een concrete oplossing voor zijn probleem. Algemeenheden trekken niet zijn aandacht. Wat heeft u concreet te bieden en hoe presenteert u dit online?

Tip 9: Van ‘wij’ naar ‘u’

Veel websites zijn nog steeds voornamelijk gericht op “wij”, “ik”, “ons”, etc. U vindt dit terug in droge kost als: ”onze visie”, “de oorsprong van ons bedrijf” etc. Als achtergrond informatie is dit niet echt storend, maar zorg er vooral voor dat uw klant en zijn behoeften en dilemma’s centraal staan in de belangrijkste content van uw website/blog. Hierdoor vergroot u de aantrekkingskracht van uw website en bouwt u aan vertrouwen en conversie.

Tip 10: Online succes door succesvol denken

Klanten via internet aantrekken kan alleen als u erin gelooft hiermee succes te boeken. Als u niet geloofd in internet als medium, als u denkt dat uw klanten niet online willen kopen, als u alleen gelooft in een 'fysieke wereld' dan zult u niet succesvol zijn om via internet nieuwe klanten aantrekken. Lees over de kracht van denken meer in mijn artikel: “Succes door succesvol denken”.

Tip 11: Bouw aan een mailbestand

De meeste mensen (zakelijk en privé) besteden 80% van hun tijd op internet aan gemiddeld 30 websites. Een krachtig middel om een bezoeker tot vaste bezoeker te maken is hem te binden door inzet van bijvoorbeeld een nieuwsbrief. Door met herhaling uw lezersgroep te informeren over interessante onderwerpen bouwt u aan een relatie met uw potentiele klant.

Tip 12: Stimuleer uw bezoeker tot actie

Met succes klanten winnen is niet mogelijk zonder conversiegerichtheid. Dat wil zeggen dat uw website uw bezoeker stimuleert om actie te ondernemen. Voorbeelden: aanmelden nieuwsbrief, downloaden informatie, teruggebeld laten worden, gratis proberen, etc. Zorg ervoor dat iedere pagina van uw website uw bezoeker aanzet tot actie.

Tip 13: Werk aan online zichtbaarheid

Het aantal bezoekers van uw website wordt voor een belangrijk deel bepaald door de bezoekers die via verwijzende websites bij u terecht komen. Veel aandacht besteden aan links ruilen, gratis links plaatsen, online profielen maken, reageren op weblogs / websites, zelf een weblog te starten, persberichten versturen… zorgt voor online zichtbaarheid uw website. Yahoo heeft een mooie tool om inzicht te krijgen in de naar uw verwijzende websites (InLinks).

Tip 14: Lever excellente service

Potentiële klanten mogen niet afhaken door gebrek aan service. Zorg ervoor dat uw website snel geladen word, vermijd foute pagina’s, reageer snel op vragen en mails, kom beloftes na en bedank uw bezoeker voor ieder actie die hij uitvoert. Creëer een sfeer van excellente service en leg uw potentiële klant volledig in de watten. Inspiratie hierover leest u op gekoplanten.nl.

Geschreven door: Marco Bouman, directeur van Adviesbureau Impulse, Strategie & Marketing