Rekenen, ik ben er gek op. Ik ben dan ook helemaal gelukkig dat we vrijdag, voor de eerste keer, de cursusdag "rekenen voor beelddenkers" geven. Heel veel beelddenkers hebben het idee, ook als ze volwassen zijn en ook als ze intelligent zijn, dat ze niet kunnen rekenen. Onzin wat ons betreft.
Natuurlijk kan niet iedereen even goed rekenen maar dat beelddenkers zoveel moeite hebben met rekenen komt niet omdat ze het niet kunnen. En toch is het percentage volwassen beelddenkers dat van zichzelf denkt dat ze niet kunnen rekenen heel hoog.
En rekenen is zo leuk!. Dat merk ik ook aan mijn klantjes die ik help met rekenen. Het leukste deel van mijn werk als coach: rekenen. Het mooie is dat je in een korte tijd heel veel hiaten weg kunt werken.
Het gaat namelijk al op de kleuterschool en in groep 3 mis. Daar wordt de basis voor het latere rekenen gelegd en als je dat niet goed uitlegt wordt het lastig om later de moeilijkere rekenbewerkingen alsnog te begrijpen.
Beelddenkers leren nu eenmaal anders dan taaldenkers en zeker bij het rekenen heeft dat grote gevolgen als daar geen rekening mee gehouden wordt. Met simpele aan[passingen is het kleuter onderwijs geschikt te maken voor het voorbereidende rekenen van beelddenkers en ook in groep 3 is het rekenen met minimale aanpassingen begrijpbaar te maken.
Als je weet hoe deze kinderen wel leren en wat ze nodig hebben is ook voor de beelddenkers de basis goed aan te leren en hoeven zij niet vast te lopen.
Probleem ligt ook een beetje bij de beelddenkers zelf. Die willen graag zelf uitzoeken hoe iets moet. En als jouw intelligentie groot genoeg is, en jouw geheugen ook voldoende om een heleboel antwoorden te onthouden, kom je nog best een heel eind en kun je heel lang de goede antwoorden produceren, maar wel met hiaten in je kennis die je daarna niet meer kunt opvullen.
Als ouder, coach of leerkracht is het dus noodzakelijk om dit te detecteren en op tijd in te grijpen en de reken strategieën van de beelddenkers te observeren en eventueel bij te sturen. Eerst lekker zelf uit laten vinden en dan aanpassen waar nodig.
Doe je dat niet dan zal je merken dat na verloop van tijd de taaldenkers ineens wel verder doorstomen en de beelddenkers achterblijven. Ineens is het niet meer voldoende om alles uit te rekenen maar wordt er verwacht dat je heel veel rekenbewerkingen geautomatiseerd hebt. Net als de sommen tot 20 en de tafels. Dan kom je niet meer weg met onthouden en heb je geen idee meer wat je aan het doen bent. Dat is jammer.
Wil jij jouw kinderen of leerlingen ook ondersteunen? Er is nog een plekje vrij vrijdag en anders geven we dezelfde opleiding en cursusdagen na de zomervakantie weer. In de zomervakantie is er zelfs de mogelijkheid om alle kennis over het beelddenkende brein in compacte vorm te volgen.
Kijk snel op www.beelddenkendebrein.nl en boek jouw plekje.
Beeldig Brein is een coaching uit Nederland. Trefwoorden van Beeldig Brein uit Zelhem : Huiswerkbegeleiding, rekenbegeleiding, beelddenkers, beelddenken, bijscholing, hulp bij huiswerk, opleiding beelddenken, leermogelijkheid kind onderzoeken, niet passend onderwijs, beelddenken op school, hoe moet ik leren, beelddenk kenmerken, passend onderwijs voor iedereen, kernopleiding beelddenken, webinar beelddenken, mini cursus beelddenken, vastlopen op school,.
bron : Beeldig Brein
Geplaatst op donderdag 1 juni 2023.