Verandering begint bij jezelf en gaat van onder naar boven. Mers Bos werkt al jaren als docent Duits en is druk aan het experimenteren om het beelddenkvriendelijke onderwijs in haar praktijk in te voeren. Naast lesgeven gebruikt zij het wereldspel in haar begeleiding en in haar mentorklas als zij hoogbegaafde leerlingen detecteert of kinderen met bijvoorbeeld dyslexie, dyscalculie, adhd of autisme.
Het wereldspel biedt haar houvast en brengt eigenschappen naar boven die lang niet altijd zichtbaar waren. De meerwaarde van dit inzicht is de handvaten die de docent krijgt hoe een leerling leert. Hoe je dat bepaald maakt niet zoveel uit, het einddoel moet altijd zijn dat het leerproces van de leerling bepalend moet zijn hoe die uiteindelijk gaat leren. Wat die leerling moet leren staat in het lesboek, het hoe kan variabel zijn.
Mers biedt daarvoor diverse technieken aan in haar klas en de leerlingen mogen zelf bepalen welke methode voor hen werkt. Een regel: je mag niet zeggen dat een methode stom is: wat voor jou niet werkt kan voor iemand anders heel helpend zijn. Ook durft zij gewoon achteraan in het boek te beginnen in plaats van netjes bij hoofdstuk 1 les 1. Achterin het boek staat namelijk waardevolle informatie die beelddenkers eerst nodig hebben voordat zij bij les 1 kunnen beginnen. Dat heeft zij proefondervindelijk bij zichzelf ontdekt en past het nu met succes toe.
Luister via deze link naar de podcast: https://open.spotify.com/episode/5csKYLWz0zc9DYLoU27RYr?si=5394b1a1abad4eb7
Beeldig Brein is een coaching uit Nederland. Trefwoorden van Beeldig Brein uit Zelhem : Huiswerkbegeleiding, rekenbegeleiding, beelddenkers, beelddenken, bijscholing, hulp bij huiswerk, opleiding beelddenken, leermogelijkheid kind onderzoeken, niet passend onderwijs, beelddenken op school, hoe moet ik leren, beelddenk kenmerken, passend onderwijs voor iedereen, kernopleiding beelddenken, webinar beelddenken, mini cursus beelddenken, vastlopen op school,.
bron : Beeldig Brein
Geplaatst op donderdag 11 januari 2024.