Drie zakelijke trends om rekening mee te houden in 2023
Hé ondernemer! Wat gaaf dat je in het jaar 2023 op gaat starten, of nog harder gaat lopen voor je eigen business! We kunnen ons voorstellen dat je er veel zin in hebt, of het misschien ook nog wel wat spannend vindt; dat werken voor jezelf. Het enige wat je kan doen is alles geven wat je hebt, slim werken en je inlezen op de zakelijke trends voor het komende jaar en de komende jaren. En voor dat laatste zijn wij. We nemen je mee door de drie belangrijkste zakelijke trends van 2023.
1. Online efficiëntie en toch persoonlijk contact
Na al het thuiswerken, zoomen, digitaliseren en automatiseren zijn we als werkende mens naar één ding gaan snakken: persoonlijk contact. En dat geldt ook voor jouw opdrachtgevers en klanten. Onderschat dan ook - in een wereld waarin alles voor een dubbeltje moet en het liefst ook nog zo snel mogelijk - niet de kracht van socializen. Iedereen gunt zijn werk en zijn geld het liefst aan iemand die hij mag, dus dat geldt ook voor degenen die jouw rekeningen betalen. Zorg er daarom in 2023 voor dat je je processen zo efficiënt mogelijk inricht (bijvoorbeeld door het gebruik van slimme software), zodat je niet hoeft te beknibbelen op het praatje na het weekend wanneer je toch scherp op je prijzen wil zijn. Ben je nog een bedrijf aan het opbouwen? Vergeet dan zeker niet om een ondernemingsplan te laten maken, en bedenk wat jij als onderneming wil uitstralen.
2. Cyber security & privacy
Je ontvangt ze waarschijnlijk al: phishing mails. Het toenemende aantal van deze potentiële indringers in je digitale systemen laat zien hoe relevant cyber security is. Niet alleen voor je digitale portemonnee, maar ook voor je bedrijf. Je klanten zullen daarnaast ook blij zijn als je je verdiept in digitale beveiliging. Niet alleen om hun gegevens en projecten veilig te houden voor kwaadwillende van buitenaf, maar ook omdat ze jou graag als betrouwbare partij zien. Privacy is hot en je doet er goed aan - zeker wanneer je veel online werkt - om je business privacy proof in te richten. Niet naleven van de AVG kan anno 2023 écht niet meer.
3. Social media voor de nieuwe generatie
Dat je als ondernemer niet om sociale media heen kan, dat weten we al een aantal jaren. Echter, ook in die wereld staat de tijd niet stil. Bijna maandelijks ontstaan nieuwe initiatieven en nieuwe platforms, allemaal geschikt voor verschillende soorten doelgroepen. Als je mee wil op de trend van social media inzetten voor je business, zorg dan ook dat je goed weet welke doelgroep je gaat bedienen en waar die zich online bevinden. Zijn millennials jouw klant? Verdiep je dan in Instagram en in het maken van podcasts. Ben je op zoek naar de aandacht van jonge ouders? Focus dan op TikTok of op bepaalde LinkedIn communities. Wat je doel of bedrijf ook is, het is een must om een social mediabeleid op te nemen in je ondernemingsplan voor 2023.
TO BE FOUND is een communicatie bureau uit Nederland. Trefwoorden van TO BE FOUND uit Dordrecht : bedrijf laten groeien, hulp bij online marketing, marketing bedrijf, online advertising, content, online marketing bureau, beter vindbaar worden op het internet, bedrijf laten groeien door slimme marketing, email marketing.
bron : TO BE FOUND
Geplaatst op vrijdag 27 januari 2023.