Hoogbegaafdheid en beelddenken hoort bij elkaar als water bij de zee. Als hoogbegaafde ervaar je de eigenschappen van het beelddenkende brein extra intens waardoor je extra veel last kunt hebben van het niet-passende onderwijs. Zeker omdat aanpassen een tweede natuur is voor beelddenkers en hoogbegaafden die eigenschap ook in hoge mate bezitten.
Natuurlijk zijn alle mensen anders dus ook elke hoogbegaafde heeft een ander uniek denk- en leerproces, maar wij zien wel een trend dat hoe hoger de intelligentie des te moeilijker het onderwijs past.
Fijn dat we onze kennis mochten delen in het magazine van Pharos: Signaal. In dit eerste deel de basis van het natuurlijke leerproces: je dominantieprofiel. Ook bij hoogbegaafde kinderen is dat de basis waarmee zij het leerproces ingaan en dus bepalend hoe zij leren. De hoge intelligentie zorgt ervoor dat er gemakkelijk gecompenseerd kan worden voor niet-passend onderwijs, maar dat betekend niet dat daarmee de problemen verholpen zijn. Problemen die eigenlijk helemaal geen problemen zouden hoeven zijn als er aangesloten wordt bij hun onderwijsbehoefte. En dat is dus niet alleen maar top-down onderwijs, wat zeker al helpend is, maar ook weten met welke zintuigen er geleerd wordt en op welk vlak de hoge intelligentie voorkomt. Niet alle hoogbegaafden blinken uit in rekenen en/of taal.
Wil je het hele artikel lezen? Sluit je dan aan bij onze facebookgroep, daar deel ik het artikel onder bestanden. https://www.facebook.com/groups/864185811355908
Beeldig Brein is een coaching uit Nederland. Trefwoorden van Beeldig Brein uit Zelhem : Huiswerkbegeleiding, rekenbegeleiding, beelddenkers, beelddenken, bijscholing, hulp bij huiswerk, opleiding beelddenken, leermogelijkheid kind onderzoeken, niet passend onderwijs, beelddenken op school, hoe moet ik leren, beelddenk kenmerken, passend onderwijs voor iedereen, kernopleiding beelddenken, webinar beelddenken, mini cursus beelddenken, vastlopen op school,.
bron : Beeldig Brein
Geplaatst op maandag 22 mei 2023.