Podcast: WiskundeVreugde

Beelddenkers en rekenen gaan niet zo goed samen, denken veel beelddenkers. Maar beelddenkers kunnen prima rekenen, als ze op de juiste manier het rekenen aangeleerd krijgen.

Erik van Haren is 24 jaar wiskundedocent geweest en heeft heel wat leerlingen geholpen om beter te worden in wiskunde. Waar de ene leerling aangezet moest worden om beter na te denken wat hij eigenlijk aan het doen is moest hij de andere leerling juist tot doen aanzetten. Het viel hem toen al op dat niet elke leerling vastliep op dezelfde punten en dat er meerdere leermanieren zijn met hun eigen vastlopers.

In zijn boek rekenvreugde bepleit hij dat het reken- en wiskundeonderwijs in Nederland beter kan, zowel voor de taal- als de beelddenkers. Rekenen en ook wiskunde is een vak waarin automatiseren en reproduceren voorop staat. Ook in de wiskundeles wordt er uitgelegd hoe je iets kunt uitrekenen en dat moet je kunnen reproduceren.

Beelddenkers leren niet via automatiseren en lopen al gelijk op de basisschool vast. De meeste beelddenkers gaan naar de middelbare school met het idee dat ze, op zijn minst, niet goed zijn in rekenen. Een enkeling kan het wel en redt zich nog tot halverwege het VWO totdat de wiskunde niet begrijpbaar meer is. Dan komen ze erachter dat ze niet geleerd hebben om stappenplannen te gebruiken.

Taaldenkers varen wel bij automatiseren en reproduceren. Maar ook zij komen vanzelf ergens een keer in de problemen als ze de wiskunde ergens voor moeten gebruiken. Want ze hebben dan wel geleerd om hoge cijfers te halen door de formules die ze geleerd hebben toe te passen maar echt begrijpen wat ze aan het doen zijn en waarom is er ook niet bij. Beiden hebben dus een stuk van elkaars denkwijze nodig. Als we dat in het onderwijs zouden kunnen invoeren zou dat zowel voor de taaldenkers als voor de beelddenkers een stuk beter zijn.

Als beelddenkers de kans krijgen om zelf te gaan begrijpen wat er van ze verwacht wordt met rekenen en wat ze aan het doen zijn krijgen ze intrinsiek motivatie om de sommen en tafels te gaan automatiseren.

Als taaldenkers de kans krijgen om te gaan begrijpen wat ze nu eigenlijk geautomatiseerd hebben krijgen ze de intrinsieke motivatie om meer te willen weten en steeds weer nieuwe dingen te willen onderzoeken. Taal- en beelddenkonderwijs tegelijkertijd doet dus recht aan alle kinderen.

https://open.spotify.com/episode/13nRvXOCD9xfZP0HIwoOlV?si=263c63c30ccf4dc9

Beeldig Brein is een coaching uit Nederland. Trefwoorden van Beeldig Brein uit Zelhem : Huiswerkbegeleiding, rekenbegeleiding, beelddenkers, beelddenken, bijscholing, hulp bij huiswerk, opleiding beelddenken, leermogelijkheid kind onderzoeken, niet passend onderwijs, beelddenken op school, hoe moet ik leren, beelddenk kenmerken, passend onderwijs voor iedereen, kernopleiding beelddenken, webinar beelddenken, mini cursus beelddenken, vastlopen op school,.

bron : Beeldig Brein

Geplaatst op vrijdag 23 februari 2024.