Vandaag was een dag van oogsten en verder zaaien

Het eerste zaadje dat we konden oogsten was dat van de Iselinge Pabo in Doetinchem waar ik afgelopen jaar een gastles mocht verzorgen over beelddenken en het dominantieprofiel. Op basis daarvan zijn wij, van het Het Beelddenkende Brein, gevraagd om voor de komende twee jaar de academische werkplaats mede vorm te geven voor pabostudenten die met cognitieve diversiteit aan de slag willen.

Daar kunnen we ze zelf laten ervaren dat het wel degelijk uitmaakt hoe jij informatie verwerkt, dus hoe jij leert, en hoe je dit bij je leerlingen kunt ontdekken en erbij kunt aansluiten. dat gaat verder dan denken in plaatjes of denken in taal. Een mooie opmaat naar het verwerken van de kennis over het beelddenkende brein in het curriculum van de pabo.

Het tweede zaadje dat ik geoogst heb was van Hilke Van Leunen en Rhawina Badloe die vorig schooljaar zijn afgestudeerd op het dominantieprofiel en Domi en Nantie in het leven hebben geroepen. Een concept waar Miranda Meijer nog op voort gaan bouwen.

Vandaag heb ik een gesprek gehad met een van hun beoordelaars en hij gaat deze kennis verder voorleggen binnen Avans Hogeschool. In eerste instantie voor een onderzoeksvraag voor een van hun studenten maar in tweede instantie ook richting de pabo om te onderzoeken waar, en hoe, zij deze kennis kunnen gebruiken.

Wat wij hiermee willen bereiken is het beelddenken en hoogbegaafdheid uit het hokjesdenken halen en neurodiversiteit normaliseren. Ieder mens is anders dus anders is heel normaal.

Als leerkrachten kunnen aansluiten bij het natuurlijke leerproces van leerlingen hoeven kinderen geen trauma op te lopen. Zolang het beelddenken gezien wordt als onderwijsmythe en niet alle aspecten van het leren meegenomen worden in de benadering van leerlingen en leerstof, zullen we blijven hangen in een systeem waar er altijd kinderen en jongeren buiten de boot blijven vallen. Zodra we gaan kijken naar de onderwijsbehoefte van leerlingen en openstaan voor het natuurlijke leerproces volgen, dan is alles mogelijk. Dan kunnen kinderen vliegen en doorgaan met ontwikkelen volgens de manier die al is ingezet voordat ze naar school gaan.

Leren leer je niet op school, dat kun je vanzelf al. Een beetje stimuleren en stroomlijnen is het enige wat wij, ouders en leerkrachten, kunnen doen.

Wil je meer weten over hoe jij bij jouw kind of leerling kunt aansluiten bij het natuurlijke leerproces? Of wil jij binnen jouw bedrijf het beste uit jouw werknemers naar boven halen? Kijk dan eens op https://beelddenkendebrein.nl/cursusdagen en kijk welke opleiding of cursusdagen bij jou passen.

Beeldig Brein is een coaching uit Nederland. Trefwoorden van Beeldig Brein uit Zelhem : Huiswerkbegeleiding, rekenbegeleiding, beelddenkers, beelddenken, bijscholing, hulp bij huiswerk, opleiding beelddenken, leermogelijkheid kind onderzoeken, niet passend onderwijs, beelddenken op school, hoe moet ik leren, beelddenk kenmerken, passend onderwijs voor iedereen, kernopleiding beelddenken, webinar beelddenken, mini cursus beelddenken, vastlopen op school,.

bron : Beeldig Brein

Geplaatst op donderdag 8 juni 2023.